Nederlandse Squadrons in het buitenland

320 (Dutch) Squadron

Dit squadron was het eerste Nederlandse squadron in Britse dienst. Het was in juni 1940 samengesteld uit de naar Groot-BrittanniŽ uitgeweken militairen van de Marine Luchtvaartdienst inclusief hun acht Fokker T.VIII /W watervliegtuigen, die dan ook gelijk het eerste materieel werden van dit squadron. De eenheid was gestationeerd te Pembroke Dock en hield zich van daaruit vooral bezig met kustpatrouilles.
Dit squadron werd in eerste instantie aangevuld met uitgeweken personeel van de Luchtvaartafdeling (LVA). Operationeel was het ondergebracht bij Coastal Command.
Na verplaatsing naar Leuchars onder de hoede van No 18 Group Coastal Command en werd de eenheid via de Avro Anson Mk I omgeschoold tot de Lockheed Hudson Mk.1, waarvan het er 16 had ontvangen.
Op 18 januari 1941 werd het samengevoegd met het op Avro Ansons vliegende 321 Squadron tot een vergroot 320 Squadron op de basis Carew Chariton. In februari 1941 werden nog eens twee Hudson MK II toestellen ontvangen, tussen juli en december gevolgd door 16 Hudson Mk IIIen. In oktober van dat jaar werd de laatste Anson afgedankt en was de eenheid geheel op de Hudson overgestapt. De belangrijkste taak werd het vliegen van patrouilles boven het Kanaal van Bristol en boven de Ierse Zee.
De eenheid werd in die tijd echter ook ingezet voor offensieve missies boven de Noorse kust.
In april 1942 ging de eenheid over naar No 16 Group Coastal Command. Vanaf 1942 werden nog eens 4 Hudson Mk V toestellenen 23 Mk VIen geleverd.
In maart 1943 werd de eenheid overgeheveld van Coastal Command naar Bomber Command en stapte men over op de North American B-25 Mitchell Mk II. Tijdens de activiteiten voor Coastal Command werden 37 vijandelijke schepen tot zinken gebracht.
Net als de Spitfires van 322 Sq werd No. 320 Squadron ingedeeld bij de 2nd Allied Tactical Air Force. De Mitchell's waren afkomstig uit een bestelling die de Nederlandse regering in ballingschap had gedaan voor Nederlands-IndiŽ. De 162 bestelde toestellen konden echter niet meer op tijd worden geleverd. Van deze bestelling werden er 67 ter beschikking gesteld aan de RAF voor gebruik bij No 320 Squadron. Hiervan werden er 58 gebruikt gedurende de verdere jaren. In totaal heeft het squadron een kleine honderd Mitchell's gebruikt inclusief de in 1945 geleverde Mitchells MK III.
De eenheid vloog vele offensieve vluchten, waarbij zelfs het eigen land moest worden gebombardeerd. Daarnaast vloog de eenheid veel vluchten naar bezet Frankrijk ter voorbereiding op de invasie in NormandiŽ en tijdens D-Day zelf. Op 18 oktober 1944 werd de eerste basis op het vasteland betrokken en wel Melsbroek in BelgiŽ.
Nadat de geallieerde troepen vaste grond hadden op Duitse bodem werd de eenheid verplaatst naar het in Duitsland gelegen Achmer.
Gedurende de oorlogsjaren droeg het 320 Squadron het kenmerk TD- in het begin van de oorlog (op de Hudson en de Anson) gevolgd door later het kenmerk NO- (op de Mitchell).
Op 2 augustus 1945 kwam 322 Squadron weer onder Nederlands bevel en wel dat van de Koninklijke Marine. In mei 1946 werd het squadron tijdelijk opgeheven om op 22 maart 1949 weer te worden geactiveerd.

Na de Tweede Wereldoorlog was No. 320 Squadron ťťn van de belangrijkste binnen de Marine Luchtvaartdienst. Het laatste toestel dat bij deze eenheid vloog was de Lockheed Orion. Met het afvoeren van dit type toestel in 2004, kwam op 14 januari 2005 het (voorlopig?) definitieve einde van No. 320 Squadron.

Tabel 1 : Overzicht bases en vliegtuigen van het 320 squadron

Datum:
Vliegbasis:
Vliegtuigtype:
1 juni 1940
tot
1 oktober 1940
Pembroke Dock - Pembrokeshire
Fokker T.VIII W
Avro Anson Mk I (v/a augustus 1940)
15 oktober 1940
tot
20 april 1942
Leuchars -Fife
Lockheed Hudson Mk I
Lockheed Hudson Mk II (v/a maart 1941)
Lockheed Hudson Mk III (v/a juli 1941)
Lockheed Hudson Mk V (v/a januari 1942)
30 juni 1940
Carew Cheriton - Pembrokeshire
Samengevoegd 320 en 321 tot 320 Sq.
24 april 1942
tot
10 maart 1943
Bircham Newton - Norfolk
Lockhed Hudson VI (v/a augustus 1942)
15 maart 1943
tot
30 maart 1943
Methwold - Norfolk
North American Mitchell Mk II
30 maart 1943
tot
30 augustus '43
Attlebridge - Norfolk
North American Mitchell Mk II
30 augustus '43
tot
18 februari '44
Lasham
North American Mitchell Mk II
18 februari 1944
tot
18 oktober 1944
Dunsfold
North American Mitchell Mk II
18 oktober 1944
tot
30 april 1945
Melsbroek - Belgie
North American Mitchell Mk II
North American Mitchell Mk III (v/a februari '45)
30 april 1945
tot
2 augustus 1945
Achmer - Duitsland
North American Mitchell Mk II
North American Mitchell Mk III
10 augustus '45
tot
einde WO 2
Fersfield
North American Mitchell Mk II
North American Mitchell Mk III

 

Definitielijst

D-Day
De dag dat de invasie van West-Europa plaatsvond op 6 juni 1944. Na een lange misleidingsoperatie vielen de geallieerden op vijf plaatsen op de Normandische kust de stranden binnen om zo hun opmars naar Nazi-Duitsland te beginnen. Hoewel D-Day vaak als Decision Day wordt gezien, is dit niet geheel correct. De D staat in dit geval gewoon voor Day, in het militaire jargon wordt namelijk gesproken van een operatie op Dag D, beginnend op Uur U.
invasie
Gewapende inval.
Tactical
Tactic betekent taktiek. De werkelijke uitvoering van het militaire bedrijf. De Amerikanen gebruikten de term Tactical ook om luchtmacht onderdelen aan te duiden die aanvallend optraden, zoals jagers en jachtbommenwerpers. Dit in tegenstelling tot Strategical, waarmee bommenwerper eenheden werden aangeduid.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Fokker T.VIII W No. 320 Dutch Sq.

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
24-02-2003
Laatst gewijzigd:
02-05-2013
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2014
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.